Illustration af skudefarten på Norge fra Thy og Han Herred i året 1789. De tynde streger betegner én sejlads, de tykkeste ni sejladser (tallene er fra Bygd. nr 1, 1979).
Illustration af verdenshandlens søveje fra Europa i 1500-årene. Figur efter Bernild/Ewald 1989 i ‘Velfærdssamfund – velfærdsstaters forsvarsform?’ redigeret af Thomas Højrup og Klaus Bolving.
FISKERIETS BEGYNDELSE
Skuderne blev også brugt til havfiskeri, og i sidste halvdel af 1800-årene blev fiskeriet med de såkaldte havbåde det bærende erhverv i Thorupstrand. Med jernbanen fra Fjerritslev, som åbnede i 1897, kunne der afsættes fersk fisk i større stil. Det gav mulighed for udvikling af et helårs erhvervsfiskeri. Med jernbanen blev fisken kørt til de europæiske storbymarkeder.
Molen blev anlagt i 1930’erne, og derved blev vandet hurtigere dybt på vestsiden af molen. Formålet var at gøre det lettere at sejle de nye, lidt dyberestikkende havbåde helt ind til kil brink (se tegning). Fiskeriet fik yderligere et skub med indførelse af ophalingsspillet i 1953. Før det anvendtes håndspil til at trække bådene på land.
REDSKABERNES UDVIKLING
Indtil først i 1900-åerne brugte fiskerne primært torskekroge på langliner i den kolde årstid. Til sommerhalvårets fangst af rødspætter og sild brugte de garn og landdragningsvod. Disse vod blev sejlet ud og draget (trukket) ind på stranden. I 1880’erne begyndte man at fiske rødspætter med snurrevod, der trækkes ind på båden, mens den er ankret op ude på havet. Sammen med brug af hummertejner blev det indledningen til det moderne, skånsomme havfiskeri. Ved at supplere sejl med små motorer i havbådene kunne fiskerne begynde at hale vodtove og tejneliner ind med maskinkraft. For at kunne bære tungere motorer blev de spidsgattede både erstattet med spejlgattede, som har større opdrift i agterskibet, og fra 1930 kom desuden de hægbyggede havbåde, som har den største bæreevne af de tre. Man kan se de tre trin i havbådens udvikling på billedet nedenfor til højre.
Udvikling af bådtyperne er beskrevet i bøgerne Elbo og Jammerbugt fra Han Herred Havbåde. De kan købes ved bestilling på info@havbaade.dk
Landdragningsvod. På Drechels tegning er voddet nået helt ind i første kil og fiskerne gør klar til at trække det op på strandens kilbrink (Illustration fra Vore Saltvandsfiskerier, C. F. Drechsel 1890).
Langline. På tegningen rygtes langlinen ved at blive halet op i båden (illustration fra Vore Saltvandsfiskerier, C. F. Drechsel 1890)
Tre stadier i havbådens udvikling. Man kan se, hvordan havbådene får mere bæreevne fra højre mod venstre: Først den spidsgattede havbåd, i midten den spejlgattede havbåd og til venstre den hægbyggede havbåd. Foto af de tre bådtyper fra ‘Dannelsens dialektik’ af Thomas Højrup 2002